Vastuullisuus voi olla kilpailuvaltti – vastuullinen toimija saa paremmin yhteistyökumppaneita, asiakkaita ja työntekijöitä. Vastuullisuudesta ei voi kuitenkaan viestiä niin, että vastuu siirtyy kuulijoille. Täytyy olla jotain konkreettista kerrottavaa.

Vastuullisuus on jatkuvasti vahvistuva trendi, kertoo Sitra. Siksi siitä kertovat nyt kaikki. Joko teitä kyllästyttää vastuullisuudesta paasaaminen? Niin meitäkin.

Kiinnostaako teitä kuitenkin tietää, tekeekö yritys aidosti vastuullisia asioita? Niin meitäkin. Ja monia muita. Siksi neuvommekin seuraavaa:

Näytä, älä kerro

Tämä vanha viestinnän viisaus pätee etenkin vastuullisuusviestintään. On uskottavampaa kertoa teoista tai esitellä sertifikaattia, kuin todeta ykskantaan, että me muuten toimimme vastuullisesti.

Vaikka vastuullisuus ei näy ulospäin, ei se välttämättä tarkoita etteikö sitä olisi. Teot täytyy vain tuoda esille oikealla tavalla. Kiinnostavasti, konkreettisesti ja ymmärrettävästi.

Tiedämme, että avoimuus saattaa vähän jännittää, mutta vastuullisuusviestintään kuuluu keskeneräisyyden myöntäminen: tämä asia on kunnossa, mutta tämän eteen teemme vielä töitä. Myös oman henkilöstön sitouttaminen vastuullisuuteen kysyy avoimuutta ja viestintää.

Miten bränditoimisto auttaa?

Me voimme auttaa teitä vastuullisuusviestinnässä juurta jaksain. Toimialat ja yritykset ovat erilaisia ja me autamme tunnistamaan, mitkä asiat ovat juuri teille relevantteja vastuullisuuden näkökulmasta.

Niin ja sitten se viestintä. Vastuullisuudesta täytyy osata kertoa ymmärrettävästi: tiivistää, kuvittaa, ideoida, videoida, kertoa tarinaa ja tehdä kaikki tämä suunnitelmallisesti ja ammattimaisesti.

Paras tapa kehittää vastuullisuusviestintää on juurruttaa vastuullisuus osaksi yrityksen brändiä ja perimmäistä olemusta. Sieltä se vastuullisuus sitten kasvaa luontevasti esiin. Silloin ei tarvitse erikseen miettiä, oliko tämä nyt sitä vastuullisuusviestintää vai kertoiko vastuullinen yritys toiminnastaan ja sille tärkeistä asioista.

Kirjoittaja on vapaa vastuullinen ajatusten tonava

Sami Korkala

Copywriter, Viestintä
041 310 5690
sami@visuad.fi

Sami Korkala