Maailma muuttuu, samoin Internet ja hakukoneoptimointi. Yrityksille on yleensä tärkeää näkyä Google-haun etusivuilla, jotta asiakkaita putkahtelee myyntisuppiloon verkon kautta. Näin se menee yksinkertaistettuna, mutta hakukoneoptimoinnin (SEO) ohella moni muukin asia vaikuttaa siihen, teetkö verkon avustuksella kauppaa.
Vedä oikeista naruista
Bisneksesi kannalta on tärkeää saada oi-kei-ta asiakkaita tulemaan verkkosivuillesi tai verkkokauppaasi. Kassakoneen kilinä merkitsee enemmän kuin ovipumpun ääni. Siksi tarvitset laadukkaat verkkosivut. Hyvät sisällöt, selkeä toimintakehote ja käytettävyys ratkaisevat sen, miten sivuilla toimitaan.
Uusien sivujen nouseminen hakutuloksissa kärkeen tai etusivulle ei ole päivän tai parin asia. Usein kestää aikansa, että hyvätkin sivut alkavat nousta hakutulosten kärkipäähän. Ennen pitkää fiksusti rakennetut, käyttäjäystävälliset ja oikein optimoidut sivut sinne kuitenkin nousevat.
”Nyt hakukoneet arvostavat erilaisia asioita.”
Googlen hakukoneoptimointi on muuttunut vuosien saatossa. Jos takavuosina piti olla sivutolkulla tekstiä ja avainsanojen toistoa puuduttavuuteen saakka, nyt hakukoneet arvostavat erilaisia asioita, kuten sivujen käytettävyyttä, latausnopeutta ja saavutettavuutta.
Voiko nousta nopeasti ja järkevästi?
Monet yrittäjät saavat lupauksia nopeasta noususta hakutuloksissa, kunhan kaivavat hieman kuvettaan. Se ei välttämättä ole kestävä tie järkevän hakukonenäkyvyyden rakentamiseen. Aivan kuten brändin kehittäminen, SEO ei ole sadan metrin sprintti, vaan maraton.
On monia muitakin keinoja. Esimerkiksi alueellisesti kohdennetut laskeutumissivut on huomattu toimiviksi ratkaisuiksi hakukonenäkyvyyden kannalta. Ne tuovat myös oikeita asiakkaita sivustolle.
Mistä tiedonhaku alkaa?
Google tai mikään muukaan hakukone ei muuten ole se paikka, mistä ihminen hakee ensimmäiseksi tietoa. Ensimmäiseksi tiedonhakuprosessi pyörähtää käyntiin aivoissa. Jos jonnekin asiakkaan mielen sopukoihin on iskostunut mielikuva sinun yrityksesi brändistä, olet voiton puolella.
Sami Korkala
Copywriter, Viestintä
041 310 5690
sami@visuad.fi
