Maailma ja markkinat ovat olleet aikamoisessa pesukoneessa viimeiset vuodet. Lyhyesti sanottuna korona ja sota ovat sotkeneet pakkaa eri aloilla. Yrityksiä sortuu, mutta jotkut ne vain porskuttavat.
Nyt ei puhuta meidän asiakkaistamme, vaan yleisestä havainnosta: harmittavan usein markkinointi ja viestintä ovat ensimmäisinä pölkyllä, kun kustannuksia aletaan leikata.
Miksi? Markkinointi, viestintä ja brändin rakentaminen ovat tärkeä osa liiketoimintaa. Eihän muitakaan liiketoiminnalle tärkeitä osa-alueita saksita pois noin vain. Jos myynti alkaa mennä alakäyrille, markkinoinnin loputtua se vasta hiipuukin.
Numerot saatavilla
Ennen sanottiin, että puolet markkinoinnista menee hukkaan – mutta ei tiedetä mikä puoli. Nykyisin digitaalisessa maailmassa voidaan osoittaa, mikä markkinoinnissa toimii ja mitä se tuo.
Kun markkinointi on suunnitelmallista ja siitä saadaan kerättyä oleellista dataa, tiedon perusteella voidaan tehdä faktoihin perustuvia ratkaisuja markkinoinnin tarpeellisuudesta ja suunnasta. Yleensä nämä faktat puoltavat sitä, että markkinointiin kannattaa panostaa huonompinakin aikoina. Eikä sen tarvitse aina olla kallista. Omiin kanaviin saa tehtyä yrityksen toimintaa tukevaa sisältöä huokeasti. Ei sitäkään kannata lopettaa, jos ovipumppu sattuu käymään vähän hitaammin.
Brändi on suojakilpi
Hyvä brändi näyttää arvonsa myös silloin, kun ajat ovat vaikeita. Se auttaa nousemaan notkoista nopeammin. Siksi brändityötä kannattaa tehdä jatkuvasti – vaikka maailma ja talous yskisivät.
Tätä ei sanota bränditoimiston kanavassa siksi, että olisimme käsi ojossa. Itse asiassa olemme joskus antaneet lisää maksuaikaa asiakkaille, joilla on tilapäisesti mennyt huonommin. Olemme luottaneet siihen, että osaava toimija ja hyvä markkinointi on lopulta voittava yhdistelmä.
A man who stops advertising to save money is like a man who stops a clock to save time
Korona-aikana huomasimme, että kun peli kovenee, kovat alkavat pelata. Korona sulkuineen kaivoi esille monien yritysten innovatiivisuuden. Bisnes pystyttiin viemään verkkoon pikavauhtia ja etänä osattiin tehdä monia asioita. Samoin Venäjän hyökkäyssodan takia tukkeutuneiden kanavien tilalle löydettiin nopeasti uusia uomia.
Henry Ford sanoi aikanaan näin:
“A man who stops advertising to save money is like a man who stops a clock to save time.”
Eli mainonnan (markkinoinnin) lopettaminen rahan säästämiseksi on sama asia kuin pysäyttäisi kellon säästääkseen aikaa.
Sami Korkala
Copywriter, Viestintä
041 310 5690
sami@visuad.fi
