Bränditoimisto, jossa on kaksi graafista suunnittelijaa, ei suunnittele logoja! Eikö logoon juuri kiteydy koko yrityksen olemus?
Siinäpä se. Logoon täytyy nimenomaan kiteyttää yrityksen brändi. Suunnittelemme tietysti logoja, mutta vain osana yrityksen graafista identiteettiä. Logo on yritysilmeen kokonaisuudessa jäävuoren huippu. Yritysilmeeseen kuuluu myös mm. värimaailma, typografia ja kuvitus. Siksi emme puhu mielellään pelkästä logon suunnittelusta, vaan prosessista, jossa syntyy myös logo.
Ensin leivotaan siis kakku, ja vasta sen päälle asetellaan kirsikka.
Olemme huomanneet, että brändityön ohessa yrityksen logo alkaa syntyä tai uusiutua kuin itsestään. Jotta logosta tulee toimiva, suunnittelun pohjalla täytyy olla syvä ymmärrys siitä, mitä yritys edustaa, mihin se pyrkii, miten se erottuu ja asemoituu markkinoilla ja mitä se loppujen lopuksi tarjoaa.
Brändityössä näitä asioita avataan huolella: tutkitaan, pureskellaan, muotoillaan, linjataan ja lyödään lukkoon. Tämän työn pohjalta syntyy graafinen ilme, jonka johtotähtenä on logo. Ensin leivotaan siis kakku, ja vasta sen päälle asetellaan kirsikka.
Logo on muutakin kuin logo
Logo on näkyvin osa yrityksen visuaalista identiteettiä. Se näkyy käytännössä kaikkialla ja alkaa ennen pitkää symboloida yritystä – niin kuin on tarkoituskin.
Kun logo on toimiva ja sitä käytetään johdonmukaisesti, se on paljon muutakin kuin graafinen elementti. Yrityksen työntekijöillä, asiakkailla ja sidosryhmillä muodostuu logoon tunnepohjainen side. Siksi logoa voi olla vaikea vaihtaa tai uusia, vaikka aika olisi haalistanut vanhan suunnittelun. Hyvin perusteltuna logouudistus puoltaa kuitenkin yleensä paikkaansa.
Mikä on logo
Täytyy vielä tarkentaa, että logolla tarkoitamme graafista merkkiä, jossa voi olla tekstinä mukana myös sitä edustavan tahon nimi. Joskus logo ja liikemerkki jaotellaan niin, että logolla käsitetään vain graafista kirjoitusasua ja liikemerkillä kuvallista tunnusta, kuten Applen omenaa tai Ferrarin hevosta. On kuitenkin selkeämpää puhua pelkästään logosta – yksi markkinoinnin tehtävähän on saada asiat saadaan näyttämään ja kuulostamaan selkeiltä.
Sami Korkala
Copywriter, Viestintä
041 310 5690
sami@visuad.fi
